יום רביעי, 24 בדצמבר 2014

הדברת מזיקים

קיימות שיטות רבות של הדברת מזיקים. חלקן מבוססות על מרכיבים כימיים, חלקן על שימוש בבעלי חיים, חלקן בררניות וחלקן כוללניות, חלקן פועלות באיטיות ולטווח הארוך וחלקן מספקות הדברת מזיקים מהירה וקטלנית.

עם חלוף השנים חלו תנודות ושינויים במערכי ההדברה המיושמים בעולם.

שיטות הדברת מזיקים עיקריות המיושמות כיום:

הדברות כימיות: זוהי שיטת הדברה המתבססת על שימוש בחומר או חומרים כימיים לצורכי הפחתת אוכלוסיית מזיקים.

החלה להתבסס כשיטה העיקרית ליישום בשנות הארבעים של המאה ה- 19 עת התגלה לעולם החומר DDT על ידי המדען השוויצרי פאול הרמן מילר.

כשני עשורים לאחר מכן, החלו להתפרסם מאמרים המצביעים על הנזקים החמורים שנגרמו לסביבה ולאדם כתוצאה מהשימוש המופרז והבלתי מבוקר בחומרים אלו. החל משנות השבעים, חלה ירידה בשימוש בחומרי הדברה כימיים ובמקומם פותחו שיטות הדברה חלופיות המסבות הרבה פחות נזק סביבתי.

הדברות ביולוגיות: זוהי שיטת הדברה המתבססת על שימוש בבעלי חיים לצרכי הפחתת אוכלוסיות של מזיקים.

השיטה מופעלת בעיקר במגזר החקלאי ופחות לצרכי הדברות תברואיות.

בהדברה ביולוגית משתמשים באוכלוסיות בעלי חיים מקבוצות שונות כגון: טורפים, טפילים ופתוגנים המשמשות כאויבים טבעיים למזיק אותו אנו מעוניינים להדביר. בעזרת הבאת האויב הטבעי במיוחד לצרכי הדברת המזיק, תגבורו באזור הנגוע או ביצוע פעולות עזר לצרכי שימורו והגדלת אוכלוסייתו, אנו יוצרים מצב שללא צורך ביישום חומרים כימיים אנו רותמים את הטבע לבוא לעזרינו.

הדברות מכאניות: זוהי שיטת הדברה המתבססת על שימוש באמצעים מכאניים לצרכי הפחתת אוכלוסיית מזיקים.

מיני הדברות מכאניות מופעלות בעיקר במגזר החקלאי אך רבים מאיתנו מיישמים אותן גם לצרכי הדברה תברואית.

אחת הדוגמאות הקלאסיות לשימוש בהדברה מכאנית לצרכי הדברת מזיקים בבית היא – הנעל. אם בהיתקלות מול תיקן אמריקאי גדול ויהיר נרשמה הצלחה לטובתך בעזרת שימוש בנעל מזדמנת, הרי שהשכלת להפעיל שיטת הדברה מכאנית. דוגמאות נוספות של הדברות מכאניות הן: איסוף והשמדה של זחלי פרודניה מגינת הירק, כיוס של פירות על העצים להגנה מפני מזיקים, פריסת יריעות מגן סביבם ועוד.

הדברות גנטיות: זוהי שיטת הדברה המתבססת על שימוש באמצעים גנטיים לצרכי הפחתת אוכלוסיית מזיקים. הדברות גנטיות יכולות לבוא לידי ביטוי בכך שנצליח לשנות את התכונות הגנטיות של אויבים טבעיים למשל, על מנת לשפר את ביצועי ה-הדברות שלהם אל מול המזיקים. כמו כן נוכל לשנות תכונות באוכלוסיות המזיקים עצמן ובכך להפוך אותם לפחות מזיקים.

הדברות פיסיקליות: זוהי שיטת הדברה המתבססת על שימוש באמצעים פיזיקליים לצרכי הפחתת אוכלוסיית מזיקים. שימוש בחום הינו דוגמא של הדברות פיזיקליות. בעזרת חימום סחורה של תמרים וחשיפתם לטמפרטורה גבוהה לזמן קצר, נוכל להדביר מספר מינים של מזיקי התמר שעד כה הצלחנו להדבירם רק בשימוש בחומרי גז מסוכנים. באותה מידה שימוש בקור לשימור סחורה של פירות או פרחים לאחר קטיף יגרום לעיכוב בהתפתחות המזיקים ובכך יסייע בהדברתם.

הדברת מזיקים משולבת – השיטה הטובה ביותר כיום הינה השיטה המשולבת אשר מבוססת על שלושה עקרונות מנחים- מניעה, פיקוח והדברה. מדובר על שיטה יעילה במיוחד, הן ברמה הסביבתית וכך גם ברמה הכלכלית, וזאת משום שהיא בנויה מכמה שלבים, שמטרתם, באופן יסודי לטפל בבעיית המזיקים תוך ייעול אמצעים צמצום שימוש בחומרים רעילים וחסכון עלויות ללקוח.

שיטת ההדברה המשולבת הינה שיטה שפותחה לטובת הדברת מזיקים לטווח הארוך, תוך מניעת התרבות שלהם בעתיד, כאשר שיטת הדברת מזיקים זו לוקחת בחשבון את כל המידע על המזיקים עצמם, סביבת המחייה שלהם וצורות ההתרבות ובשלב הראשון חוסמת את מקורות המחייה שלהם.ההתחקות אחר מקום המחייה ונתיבי התנועה שלהם נעשית באמצעות בדיקת מקומות פוטנציאליים להמצאות מזיקים, כמו גם מעקב אחר עקבותיהם של המזיקים.

לאחר ביצוע פעולה זו נעשית פעולת פיקוח שמטרתה לוודא שאכן בעיית המזיקים טופלה, לאחר חניקת מקורות המזון והמחייה שלהם, כאשר במידה ונותרו שרידי חיים אחרי כל הפעולות שנעשו עד כה, רק אז תתבצע פעולת הדברה כנגד המזיקים השונים, אשר תבטיח את השלמת הטיפול.

חובתנו כמדבירים אשר מבצעים הדברת מזיקים, הינה לצמצם ככל האפשר את הנזקים הנגרמים ע"י מזיקים תוך שמירה על בריאות האדם וסביבתו. לצורך הדברת מזיקים אשר לא תפגום בבריאות האדם וסביבתו, פותחו מכלול שיטות הדברה הקרויות הדברה משולבת.

יום חמישי, 18 בספטמבר 2014

טרמיטים בישראל

אם אתם לא אוהבים חרקים, את הטרמיטים אתם לבטח לא תאהבו, מאחר שבשונה מהחרקים הרגילים שעלולים להזיק לאוכל שלנו, הטרמיטים יוצרים נזקים הרבה יותר משמעותיים, כמו כרסום רהיטי העץ בבית, כרסום כבלים חשמליים, מכשירי אלקטרוניקה, קירות הבית, יסודות הבית וכדומה.


כמה סוגי טרמיטים קיימים בישראל?
ניתן למצוא כ- 7 מיני סוגי טרמיטים בישראל שנמצאים בעיקר בדרום הארץ, מדבר יהודה ובשפלת החוף. הטרמיטים הם יצורים שקופים וחיוורים הנראים כנמלה, אין להם עיניים והכנפיים שלהם צומחות למשך 48 שעות, במטרה להתרחק מקן האם, בכדי ליצור מושבה חדשה עם בן או בת זוג. מדובר בסוג של חרקים מאוד מסוכן, בכל הנוגע לנזקים שהם עלולים ליצור הן באדמת הבית שלכם והן באדמה חקלאית.

טרמיטים בישראל
מספר דיירים המתגוררים בראשון לציון- חולון הזדעזעו מנזקי הטרמיטים ומהתופעה המחרידה הזו שעלולה לקרות לכולנו. בכדי לנטרל את הטרמיטים ולא לצפות להם שוב לאחר מספר חודשים, במידה ומדובר בשכונה נגועה, חשוב שכל השכנים יזמינו איש הדברה, בכדי לנקות את האדמה מהטרמיטים באופן סופי ואף לחזור על אותה פעולה כל מספר שנים.

אנשים רבים חיים עם אותה מציאות, כאשר הם נאלצים לסבול את נוכחותם של טרמיטים תחת האדמה שלהם. הם מודעים לכך שגם אם מדביר טרמיטים ירסס את האדמה שלהם באמצעות קידוח, זה לא יעזור לטווח הארוך, במידה ושאר השכנים באותה שכונה יעשו כמוהם.

ריסוס טרמיטים
כידוע, שימוש בחומרי הדברה ביתיים לא יעזרו במקרה זה, מאחר ומדובר במזיקים מאוד עקשניים וחכמים. ברגע שנרסס עם חומרי הדברה ביתיים את האזור הנגוע, אנחנו רק נזהיר את הטרמיטים כי סופם קרב, מה שיגרום להם לחפור יותר באדמה ולמצוא מכסה.

מדביר טרמיטים מקצועי קודח באדמה מסביב לקירות בעומק של 8 מ"מ, עם מרחק של 40 ס"מ מכל נקודה. חומר ההדברה לטיפול בטרמיטים הוא מאוד חזק וספציפי, מאחר והם מסוגלים לעכל את חומרי ההדברה האחרים, באמצעות הקיבה החזקה שלהם. מדובר בחומר יקר וטיפול בממוצע עולה כ-5,000 שקלים, כאשר יש לחזור על הפעולה כל 5 שנים. ניתן לקרוא מידע נוסף על איך מתכוננים להדברת טרמיטים.

מיני טרמיטים
כאמור ישנם מספר סוגי טרמיטים בישראל, כ-7 מינים בניהם:
  • טרמיט חוטמי אשר נמצא בדרך כלל בעמק הירדן, מעלה אדומים וסיני. אורכו כ-5 מ"מ, יש לו בליטה על המצח, לסת ארוכה ובמידה והוא מכונף, יש לו 5 מפרקים במחוש.
  • טרמיט נוסף נקרא טרמיט ארצישראלי, גם הוא בעל לסתות ארוכות, ניזון בעיקר מעץ ומקנן באדמה. הטרמיט הזה מזיק לבתים, מזיק לבני אדם, הורס עצים, רהיטים ומוצרי חשמל.
  • טרמיט שלישי הוא טרמיט וימן בעל לסתות קצרות יותר מהראש, יש לו שן אחת קבועה ואורח חייו דומה לשני המינים הקודמים.  אומרים כי המין הזה מגיע מעירק , אך הוא נפוץ בעיקר באזורים טרופיים.
  • ישנם עוד סוגי טרמיטים בישראל וכל אחד מהם מזיק לנו ומחייב ריסוס טרמיטים על ידי מדביר טרמיטים מקצועי.

יום שישי, 12 בספטמבר 2014

טרמיטים בבניין דירות ובבתי קרקע

הבית שלנו הוא מקום מבטחינו, בו אנחנו אמורים להרגיש בנוח, בטוחים מפני כל דבר ופשוט להרגיש בבית. אך מה קורה כאשר מזיקים פולשים לפרטיות שלנו? אין ספק כי זה מטריד כמעט באותה מידה, בה הפולש יהיה בן אדם.

ישנם סוגים שונים של מזיקים, אשר כמעט כל אחד ניתן לזיהוי, אם עכברים, ג'וקים, תולעי עץ, יתושים וכמובן טרמיטים, בראש כל החרקים. הטרמיטים הם זן ספציפי של חרק דומה לנמלה, אך למעשה מסוגל לעכל את תאית העץ, מה שמצביע עליו לא רק כפולש מזיק, אלא פולש מסוכן, שעלול לאכול את רהיטי העץ ואף את הבית שלכם.

טרמיטים בבניין
אנחנו מרבים לשמוע על פלישתם של טרמיטים בבתי קרקע ברוב הזמן, מאחר והם בונים את הקן שלהם בתוך האדמה ומשם חופרים תעלות בוץ ישירות אל הבית, חוטפים מוצרי עץ בנגיסות ומעבירים הלאה לחברי המושבה שלהם.
אך למרות כי הטרמיטים פופולאריים בבתי קרקע, הם עלולים להופיע גם בבניין דירות. טרמיטים בבניין, זו בעיה שמצריכה טיפול קצת יותר מורכב, מאחר שאין זה מספיק לרסס את הדירה הנגועה, אלא יש צורך בריסוס כללי בסביבת הבניין, בכדי למנוע מהטרמיטים לפלוש לדירות אחרות באותו בניין.
נזקי הטרמיטים הם מאוד מסוכנים כאשר מדובר על טרמיטים בבניין דירות, מאחר שבמידה והטרמיטים יעשו את עבודתם במהלך תקופה מסוימת, יאכלו את יסודות העץ של רוב הבניין, הוא עלול לקרוס ולגרום לנזק מאוד גדול לבני אדם. גם כאשר מדובר על טרמיטים בבתי קרקע ההרס של היסודות עלול לעשות נזק גדול, אך תחשבו איזה נזק ייעשה לבניין, בו יש מספר רב של קומות ודיירים.

חגורת הגנה
כשיש טרמיטים בבית קרקע, מדביר טרמיטים קודח באדמה ומחדיר את החומר או את הפיתיון כל מספר סנטימטרים. באמצעות הקדיחה הוא יוצר חגורת הגנה סביב הבית, שמגנה עליו מפני כניסה נוספת של טרמיטים. כאשר מדובר על טרמיטים בבניין המצב הוא שונה, מאחר וברגע שהוא קודח ויוצר חגורת הגנה הדירה תהיה מוגנת מפני קן הטרמיטים הספציפי שלשמה הוא נקרא, אך במידה ויש קנים נוספים סביב הבניין, הדירות האחרות לא יהיו מוגנות, לכן חשוב לבצע הגנה כפולה ולהזמין מדביר טרמיטים עבור הבניין עצמו ולא רק עבור הדירות.

דווחו לוועד הבית
במידה והזמנתם מדביר טרמיטים עבור דירה בבניין, לבטח הוא יידע אתכם כי יש לרסס את הבניין באופן כללי, בכדי למנוע מהטרמיטים לחדור לבתים אחרים בבניין. הדרך הטובה ביותר לפתור זאת, היא על ידי דיווח לוועד הבית על כך שיש לעשות הדברת טרמיטים באופן בהול, פן דירות אחרות ייפגעו.
התשלום הכולל יתחלק בין כל הדיירים ויבטיח להם הגנה מלאה מפני פלישת טרמיטים. מדביר טרמיטים יוכל לעשות הנחה, מאחר ומדובר בעבודה בהיקף גדול יותר, בקשו ממנו אחריות למספר שנים ושימו לב כי הוא מצבע עבודה איכותית.